Kopen of niet kopen? Als consument heb je macht

15-12-2021

We leven in een consumptiemaatschappij. Mooie beelden, sfeervolle reclame en slogans, langs de wegen, op het internet, onze sociale media, tijdens onze favoriete TV-serie, brengen de consument in onszelf dag in dag uit in verleiding, zelfs onderbewust. We krijgen gesponsorde reclame op facebook, bizar hoe die facebookmensen soms in je hoofd kunnen kijken... Sprak ik luidop met mijn schoonzus over dat goed Spaans merk van asymmetrische kleurrijke sokken? Daags nadien bestookt facebook me met een gesponsorde reclame van dat merk. 

De consumptiemaatschappij is echter niets fictief, de consumptiemaatschappij zijn wij zelf.  Door te kopen, moedigen we de vraag aan, en zo ook de productie. De laatste jaren heeft zich bij mij geleidelijk een mentaliteitswijziging doorgezet. Ik kan erg genieten van mooie materiĆ«le zaken, maar ik zal ze niet meer impulsief aankopen. Of handig is ook: voorafgaand aan een winkeltripje een lijstje maken, met wat mijn gezin echt nodig heeft. Deze zomer ben ik bewust niet naar de solden geweest, en heb ik de kleren gedragen die ik al bezit. Ook de kortingen op Black Friday konden me niet verleiden. Zo denk ik tegenwoordig vaker:

- is dit wel noodzakelijk? 

- waar ga ik daar een plaatsje voor vinden? 

- wat doe ik hier eigenlijk in dit winkelcentrum? 

- zal ik er nog een dagje over deze aankoop nadenken? 

Negen op de tien keer ben ik dat 's anderendaags vergeten. Reden genoeg om NIET te kopen, zelfs al kwam ik even in de verleiding.  En de rekken moeten alvast niet dadelijk weer worden aangevuld. 

Koop bewust of bewust niet! Als consument, heb je macht, zelfs als je niet koopt. Je bent niet alleen, we zijn met velen.  En met de macht van het getal is heel wat te bereiken.

E.B.